Vedení práce

Postup při vedení práce

  • Student si sám vybere vedoucího a dohodne se s ním na návrhu tématu nebo se přihlásí k vypsanému tématu. Vedoucí mohou témata vypisovat zde.
  • Poté, co student splní docházku v předmětu Bakalářský/Diplomový seminář a má zadané téma práce, mu může být udělený zápočet.  Jestli má student splněnou docházku se zjistí od studijního proděkana, který automaticky rozesílá během zkouškového období vedoucím mail.
  • Po splnění docházky a vložení zadání do UIS je možné studentovi zadat zápočet za Bakalářský/Diplomový seminář. Zápočet zadává vedoucí. Započet se zadává v tom semestru, v kterém bylo studentovi vloženo zadání do UIS. Pokud splnil docházku v semináři, ale nedomluvil si vedoucího práce nebo došlo k jiným okolnostem, kvůli kterým nemá student zadání v UIS do konce zkouškového období, musí si student zapsat předmět Bakalářská/Diplomová práce znovu. Ve výjimečných případech, kdy vedoucí zapomene zápočet zadat nebo ho zadá jako „malý zápočet“, může zápočet ještě zpětně zadat studijní oddělení. V tomto případě se na SO obrací jen vedoucí práce, ne student a to nejpozději v červenci – LS, nebo  v únoru – ZS.
  • Zadání práce vkládá do UIS vedoucí práce, zadání je třeba mít kompletně vyplněné. Vedoucí práce má povinnost zahájit schvalovací proces nejpozději v osmém týdnu výuky semestru, který předchází semestru, ve kterém student plánuje práci obhajovat.
  • Zadání schvaluje v UIS vedoucí práce, poté potvrzuje student a dále schvaluje vedoucí ústavu, ze kterého vedoucí práce pochází a garant studijního programu studenta. Tito mohou zadání práce zamítnout a vrátit ho k přepracování či doplnění. Kompletní zadání, tedy schválení od všech, je třeba mít v UIS do konce změn v zápise v semestru (toto datum je cca 14 dní po začátku výuky), ve kterém chce student práci obhajovat.
  • Pokud chce zadání vedoucí změnit, musí být nejprve odebrány všechny souhlasy a až poté půjde zadání smazat a založit nové.
  • Pokud píše student z českého programu práci v češtině nebo slovenštině je zadání v češtině, pokud píše student českého programu práci v angličtině je zadání v angličtině. Student z anglického programu má práci i zadání v angličtině. Datum odevzdání je pouze předpoklad, kvůli jeho změně není třeba zadání upravovat.
  • Student by měl aktivně konzultovat s vedoucím a plnit jeho pokyny. Vedoucí by měl mít průběžnou kontrolu nad částmi studentovy práce a vědět, jakých pokroků dosahuje. Pokud student neplní pokyny vedoucího a práci nekonzultuje může vedoucí studentovi udělit nezapočteno.
  • Student v českém studijním programu může práci psát v češtině/slovenštině nebo angličtině. Student v anglickém studijním programu může práci psát pouze v angličtině. Obhajoba práce je vždy v jazyce studijního programu, jazyk práce nehraje roli. Výjimkou je slovenština u českých studijních programů.
  • Student práci odevzdává elektronicky do UIS a zároveň v tištěné formě vedoucímu práce. Nejzazší termín odevzdáni jak do UIS, tak vedoucímu práce stanoví harmonogram příslušného semestru. Jedná se o to stejné datum.
  • Vedoucí práce zodpovídá za to, že fyzicky odevzdaná práce je shodná s elektronickou verzí v UIS, včetně příloh a formálních náležitostí.
  • Vedoucí práce zadává studentovi zápočet za předmět Bakalářská/Diplomová práce. Započet lze zadat jen v případě, kdy je vedoucí práce přesvědčen, že práce splňuje kvalitativní požadavky na akademickou práci vysokoškolské úrovně. Pokud není vedoucí přesvědčen, že studentova práce může u obhajoby uspět, nezadává zápočet, respektive zadá nezapočteno. Zápočet lze tedy zadat jen v případě, že v posudku vedoucího práce jsou všechny dílčí aspekty hodnoceny minimálně známkou E.
  • Pokud tedy vedoucí udělí v posudku hodnocení F, předmět bude hodnocen jako nezapočteno. Samotné odevzdání práce v termínu je jen jedna součást hodnocení, práce musí splňovat zejména kvalitativní požadavky.
  • V případě, že student odevzdá nekvalitní práci, vedoucí vrátí práci v UIS k přepracování a zadává nezapočteno. Student si zapisuje předmět Bakalářská /Diplomová práce znovu.
  • Zápočet lze zadat až poté, kdy UIS zkontroluje originalitu práce – vedoucímu přichází notifikace na mail. Vedoucí si vždy musí projít protokol o podobnosti, a to bez ohledu na procento uvedené v systému. Při posuzování originality práce je třeba si všímat i dalších indikátorů, které by mohly svědčit o tom, že práce nebo její část byla vypracována někým jiným než studentem, který ji předložil. Jedná se např. o gramatický rod, nesourodé formátování, nesourodý styl vyjadřování, nesourodá jazyková úroveň, používání neobvyklé terminologie, zřetelný nesoulad kvality a stylu práce s dřívějšími pracemi daného studenta apod.
  • Student odevzdává práci v tištěné formě ve dvou výtiscích vedoucímu práce. Práce musí obsahovat mimo samotného textu práce i formální náležitosti jako je zadání (student po kompletním schválení zadání najde jeho verzi ke stažení ve svém úložišti v UIS, student si nesmí zadání upravovat ani používat svou verzi, kterou si vytvořil např. snímkem obrazovky) a přesně formulované čestné prohlášení, které musí být studentem originálně podepsané.
  • Pokud bylo zadání vytvořeno v době před nasazením elektronického schvalování, je potřeba zajistit i podpisy tam, kde není elektronická pečeť. Podpisy zajišťuje vedoucí práce.
  • Vedoucí odpovídá za formální správnost práce, až po kontrole ji odevzdává na studijní oddělení. Maximální lhůta pro odevzdání práce je stanovena v harmonogramu příslušného semestru.
  • Studijní oddělení může práci kvůli formálním nedostatkům vrátit zpět vedoucímu, který zajistí jejich napravení. Práce, která nesplňuje formální požadavky nesmí být hodnocena komisí státní zkoušky.
  • Vedoucí práce zajistí po dohodě s vedoucím ústavu oponenta práce. Oponenta práce musí jmenovat vedoucí ústavu.
  • Oponent i vedoucí práce vypracují podle svého nejlepšího vědomí a svědomí posudky práce. Za včasné vložení posudků práce do UIS vedoucím i oponentem zodpovídá vedoucí práce. Posudky musí být do UIS vložená nejpozději 7 kalendářních dní před konáním obhajoby. Vedoucí posudky zároveň dodává i v tištěné formě na studijní oddělení. Posudky musí být podepsané. Stačí dodat posudky v jednom exempláři.
  • Pokud vedoucí práce nabude dojmu, že odevzdaná práce není originální projedná toto s vedoucím ústavu, případně proděkanem pro studium. Je-li v závěrečné práci odhaleno neúmyslné plagiátorství malého rozsahu, sníží vedoucí hodnocení a uvede tuto skutečnost v posudku
  • Je-li v závěrečné práci odhaleno úmyslné plagiátorství, nedoporučí vedoucí práci k obhajobě, neudělí zápočet za předmět týkající se závěrečné práce a zároveň podává podnět děkanovi k zahájení disciplinárního řízení.
  • Je-li takové plagiátorství odhaleno až během státní zkoušky, je práce hodnocena jako nevyhovující. Předseda komise nebo jím pověřená osoba odpovídá za předání této informace příslušnému proděkanovi pro studium.
  • Komise může navrhnout výjimečně kvalitní práci na cenu děkana. K této ceně se váže i finanční ohodnocení. Vedoucí může komisi v posudku doporučit ke zvážení návrh práce na cenu děkana. Rozhodnutí je na zvážení komise.
  • Po úspěšném obhájení práce je studentovi vrácen jeden výtisk. Druhý výtisk je povinně archivován v knihovně. Pokud si bude chtít vedoucí práce jednu verzi nechat, je potřeba toto domluvit jak se studentem, tak s tajemníkem komise, který za vrácení prací zodpovídá.
  • Pokud student práci neobhájí musí kontaktovat svého vedoucího práce a o této skutečnosti jej informovat. Vedoucí neprodleně vrátí studentovi práci v UIS k přepracování. Společně se poté dohodnou, do jaké míry je třeba práci přepracovat a zda je potřeba změnit i zadání práce. Kopii protokolu z obhajoby může studentovi poskytnout studijní oddělení. Jakmile bude chtít student nahrát novou práci je potřeba, aby nejprve původní verzi smazal.
  • Je-li úmyslné plagiátorství v závěrečné práci odhaleno až po obhajobě závěrečné práce, pak ten, kdo toto plagiátorství odhalil, podává děkanovi podnět k zahájení řízení o vyslovení neplatnosti vykonání státní závěrečné zkoušky.
  • Student, který u státní zkoušky neuspěje dál pokračuje se statusem studenta ve studiu, není již přerušen. Nezapisuje si žádný předmět. O přerušení studia může však požádat, vyhne se tím případnému placení poplatku za delší dobu studia.
  • Student může využít možnosti odložení zveřejněné práce. Práce je sice nahraná do UIS, ale celá nebo její části mohou být utajeny na dobu maximálně 3 let. Pro odložení zveřejnění práce je třeba, aby student podal žádost na studijní oddělení nejpozději 30 dní před vložení práce do UIS, žádost lze podávat od schválení zadání v UIS.  V žádosti je třeba, aby student řádně zdůvodnil odložení zveřejnění své práce. K této žádosti se poté bude vyjadřovat i vedoucí práce a schvalovat ji bude děkan. Dále je potřeba, aby student fyzicky odevzdal 3 výtisky práce (jeden z nich se odesílá na MŠMT). Jedná se o náročnější proces, proto je třeba žádost podat včas. I pro práce, které podléhají režimu odložení zveřejnění platí všechny termíny odevzdání práce.
  • Práce, která je již odevzdaná v UIS a uběhla maximální lhůta pro vkládání, nejde upravovat. Pokud se zjistí závažná chyba v práci nebo tištěná verze nesouhlasí s verzí elektronickou, je možné k opravě využít ERRATA. Student vyplní formulář, který potom vloží do vytištěných verzí a vloží do UIS. Errata neslouží k opravování pravopisných chyb. Mohou být, ale použita k opravě chyb vzniklých při zadání tisku nebo k vložení správného formátu čestného prohlášení.
  • Formulář ke stažení zde.
  • Pokud bude student chtít změnit vedoucího práce, musí se nejprve dohodnout s novým vedoucím a o této skutečnosti uvědomit i vedoucího stávajícího. Student si poté podá žádost přes Kontaktní centrum, k žádosti se vždy musí vyjádřit nový vedoucí práce. Studijní oddělení poté provede změnu v UIS. Nový vedoucí musí vždy zkontrolovat zadání práce.

Tyto pokyny vychází ze Studijního zkušebního řádu a z aktuálních nařízení, směrnic, vyhlášek a rozhodnutí děkana či rektora, které jsou zveřejněny na úřední desce. Prošel schvalovacím procesem proděkana pro studijní záležitosti a děkana.


Nejčastější dotazy

Kdo zadává zápočet za předmět Bakalářský/Diplomový seminář?
  • Vždy vedoucí práce poté, co má student v UIS vložené zadání práce a poté co splní docházku v předmětu.
Zapomněl/Nestihl jsem studentovi zadat zápočet za Bakalářský/Diplomový seminář. Co teď?
  • Pokud student neplánuje v následujícím semestru obhajovat práci, zapíše si předmět znovu.
  • Pokud student chce v následujícím semestru obhajovat práci, kontaktujte studijní oddělení.
Do kdy musí být zadání zcela schváleno?
  • Zadání BP/DP musí být schváleno do konce období změn v zápisu v semestru, ve kterém chce student práci obhajovat (zpravidla do konce 2. týdne po začátku výukové části).
Chci změnit již schválené zadání…
  • Nejprve musí být odebrány všechny souhlasy, až poté půjde zadání změnit. Souhlasy musí být zrušeny nejprve od garanta SP, dále od vedoucího ústavu, studenta a vedoucího práce.
Co při převzetí bakalářské/diplomové práce od studenta VŽDY zkontrolovat?
  • Vyvázané schválené zadání
  • Správný formát čestného prohlášení + podpis studenta (případně při převzetí zajistit)
  • Vedoucí práce zodpovídá za to, že tištěná verze je shodná s elektronickou verzí v UIS.
Kdo odevzdává tištěné verze na studijní oddělení?
  • Pouze vedoucí práce
  • Deadline pro odevzdání je uveden v harmonogramu příslušného semestru. Termín je stejný i pro doložení posudků.
  • Při zjištění formálních nedostatků studijní oddělení vrací BP/DP vedoucímu práce, který neprodleně zajistí jejich napravení.
Zajištění posudků
  • Posudky musí být vloženy do UIS nejpozději 7 kalendářních dní před konáním obhajoby.