Přemýšleli jste někdy, v čem se liší běžná káva od té s označením fair trade, direct trade apod.? Myslíte, že se jedná jen o marketing, aby se lépe prodávala a člověk měl lepší pocit? Tak pokračujte v četbě, pokusíme se do tématu vnést trochu osvěty. Nejprve se podíváme, co káva je a jaké jsou jednotlivé kroky při její produkci. Následně se zaměříme na jednotlivé druhy nákupu kávy a jejich dopad na pěstitele.

Co je to káva?

Káva je vlastně pecka kávové třešně která roste na rostlině zvané kávovník.

Rozlišujeme tři základní druhy kávovníku – arabský, statný a liberijský. Nejznámější a nejpěstovanější je arabský od kterého pochází označení tohoto druhu kávy – arabica. Tato káva je kvalitnější než ostatní druhy (robusta) a pěstuje se v nadmořské výšce 900-2800 m.n.m při teplotách kolem 24 stupňů Celsia. Celosvětově tvoří arabica 60-70% produkce kávy.

Jak se káva zpracovává?

Káva se po dozrání kávových třešní sklízí a dále zpracovává.

Základem je získat z kávových třešní dvě kávová zrna. Na to existuje několik metod. Nejčastěji se jedná o takzvanou promytou metodu (anglicky „washed“), při které se kombinuje mechanické odstranění dužniny s fermentací a následným promytím vodou. Výsledkem jsou zelená zrna zbavená dužniny a slupky.

Před balením a transportem je třeba zrna ještě vysušit. Sušení probíhá za pomoci proudění vzduchu a slunečních paprsků buď na betonových plochách nebo lépe na drátěných sítech.

Transport a pražení

Vysušená kávová zrna se balí nejčastěji do jutových pytlů po 60-70 kg. Ty se ukládají do kontejnerů a putují do celého světa.

Pražení kávy probíhá v pražírnách, které kávu nakupují nejčastěji od obchodníků dovážejících kávu ze zemí původu nebo na burze. Proces pražení je klíčový pro výslednou chuť vašeho šálku kávy a proto byste měli dbát na výběr pražírny.

Káva ze supermarketu a velkoobjemových pražíren

Káva ze supermarketu pochází z velkoobjemových pražíren, které se zaměřují na kvantitu a nikoliv kvalitu produkce. Neřeší tak příliš kvalitu vstupní suroviny a snaží se jí maskovat vysokým stupněm pražení. Taková káva je prakticky skoro spálená a v chuti najdete pouze hořkost.

I nákup kávy pro tyto účely probíhá přes mnoho prostředníků. Káva se do pražíren dostává přes velkoobchodníka, burzu a několik zprostředkovatelů. To má bohužel za následek časté neférové jednání s farmáři a pěstiteli kávy. Ti se tak stávají terči podvodů, nepoctivých praktik a za svůj produkt dostávají špatně zaplaceno. Problému přispívá i hojná přítomnost korupce v zemích produkujících kávu.

Je to tedy způsob, kdy ani na straně koncového zákazníka ani na straně farmáře není „zisk“. Zákazník zaplatí za ne příliš kvalitní kávu a farmář za ni dostane špatně zaplaceno.

Káva Fair Trade apod.

V průběhu času vznikly organizace, které se snaží narovnat trh s kávou, a vymyslely certifikace v různých podobách. Jednou možností je certifikát Fair Trade. Tato káva je dražší a zákazníky často preferovaná, protože mají dobrý pocit, že zaplatili férovou cenu.

Certifikace fair trade by měla garantovat poctivě zacházení s farmáři, výkup kávy za reálnou cenu na burze a určitou kvalitu suroviny. Na první pohled se jedná o dobrou věc, bohužel ale i tak má své nedostatky.

Aby vůbec farmář mohl v systému fair trade fungovat, musí si za poměrně vysokou cenu o certifikát žádat. To znemožňuje vstup malých a chudých farmářů, kteří se nejsou schopni z finančních důvodů do systému zapojit. Navíc kontrolu standardů fair trade a jednání s farmáři v místě produkce kávy zajišťuje najatý, často oproti farmářům značně vzdělanější člověk, jehož činnost není zcela kontrolována, což s přítomností korupce může znamenat problém.

Jinými slovy, určitě je káva Fair Trade nakoupena za mnohem příznivějších podmínek než u klasického velkoobchodu. Ale ani zde není zajištěno, že se peníze v podobě vyšší ceny dostanou do správných rukou.

Káva Direct Trade

Pokud si tedy chcete být jistí, že s producentem kávy bylo jednáno správně a za svůj produkt dostal řádně zaplaceno, hledejte direct trade kávu. V případě direct trade kávy výrobce zajišťuje vše od výběru zrn a výkupu u farmáře, správného zpracování až po pražení a prodej koncovému zákazníkovi. Odpadá tedy několik mezičlánků, které by se potřebovali na ceně přiživit.

Jde o harmonické sloučení zájmů výrobců, přírody a spotřebitelů.

Kromě přístupu k farmáři je tak zajištěna i vysoká kvalita a jasný původ zrn. Často také nabízí farmářům možnost dalšího výdělku zpracováním kávy, kterou by jinak zajistila velkokapacitní zpracovatelská centra. Výsledkem direct trade tak není pouze spokojený zákazník ale i farmář a jeho rodina. Farmář díky vyšší prodejní ceně a práci navíc, kterou může bez problémů pro svého odběratele zajistit, může poslat své děti do školy, zajistit si lepší zdravotní péči a celkově zvýšit svoji životní úroveň. Koncový zákazník pak dostává kávu prvotřídní kategorie.

Díky, že jste dočetli až sem! Teď toho o kávě víte snad trochu více než dříve.

V rámci studia řeší naši studenti i problematiku rozvojových regionů. Pokud mají zájem, mohou vyrazit na expedici do pro nás exotických destinací, kde v rámci svého projektu pomohou místním obyvatelům např. s vymýšlením odbytu pro nadprodukci, s marketingem pro jejich výrobky, rozšířením odbytových kanálů apod.

Chcete být jedním z nich? Nebo prostě chceš studovat multioborový program, který ti dá pestré znalosti napříč mnoho oblastí, a ty díky tomu pak získáš práci snů? Vyber si jeden z našich studijních programů a přidej se k nám!